Kolem Schwarzenberského plavebního kanálu

Z Nové Pece (červená linka) se vydáme po trase č. 1027 směrem na Jelení Vrchy, kde se připojíme ke Schwarzenber­skému plavebnímu kanálu. Ještě než vyjedeme na příjemnou cestu, doporučujeme zastávku u dolního portálu tunelu, který najdete nad parkovištěm směrem na Hučinu. Podél kanálu pojedeme po trase č. 1023 na Klápu.

Zde se od kanálu odpojuje tzv. Želnavský smyk, kterým bylo dopravováno dřevo na pilu do Nové Pece. Příjemnou cestou sledujeme trasu kanálu až do Zadní Zvonkové po trase č. 1033. Krátce pojedeme vpravo po silnici na hraniční přechod Schöneben a odpojíme se vlevo na polní cestu podél kanálu, která nás zkratkou dovede na státní hranici. Překročíme ji do Rakouska a jedeme po kvalitní a lehké cestě až na hraniční přechod Ježová – Iglbach. Míjíme místa pro zastavení a odpočinek u opravených částí kanálu. V místě „vodní křižovatky“ vrátíme zpět do České republiky. Na křižovatce s Hraniční cestou se s plavebním kanálem rozloučíme, ujeli jsme podél něj 35 km. Vydáme se vlevo směrem k Rakovské zátoce po trase č. 1019. Až přijedeme ke břehu Lipenského jezera, odbočíme vpravo na tzv. „pravobřežku“. Dojedeme po ní do Frýdavy, odkud se přívozem dostaneme do Frymburka. Zde nastoupíme na vltavskou linku, nebo pokračujeme po nově vybudované cyklostezce „Jezerní“ do Lipna nad Vltavou, odkud můžeme dál cestovat vlakem ČD.

Doporučení:

Méně náročný celodenní výlet, ideální pro rodiny s dětmi. Téměř celá trasa je vedena po kvalitních vozových cestách, nepřístupných motorové dopravě. Vhodná pro trekkingová a horská kola. Nezapomeňte na kvalitní mapu.

Zajímavá místa:

  • Nová Pec – založena jako dřevařská osada v 17. století, v období po 2. světové válce byla téměř vysídlena. Obec je východištěm k výletům na Plešné jezero, ke Schwarzenberskému plavebnímu kanálu a na Medvědí stezku.
  • Schwarzenberský plavební kanál – mimořádná technická památka jižních Čech. Spojuje povodí řek Vltavy a Dunaje a překračuje tak hlavní evropské rozvodí. Stavba byla zahájena roku 1789 a s přestávkami trvala až do roku 1822. Po dostavění sloužil kanál k zásobování Vídně palivovým a stavebním dřevem. Celková délka kanálu dosahuje 44 km. Svému účelu dnes již kanál neslouží, zůstal však zachován jako významné dílo vodní techniky.
  • Frymburk – městečko na levém břehu Lipenské přehrady. První zprávy pocházejí ze 13. století. Při napouštění Lipenského přehradního jezera byl Frymburk z větší části zatopen. V obci je přístav přívozu na druhý břeh Lipenské přehrady.
Zpět na Šedá linka